MARGARETA HESSE
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Pieces of Red I/XII 2003, colour laquer on synthetic material, 50 x 150 cm each,
Exhibition at Cartwright- Hall, Bradford 2006. Photos by David Green





Pieces of Red, detail



Pieces of Red, 3 works




When Margareta Hesse, artist and teacher at the University of Applied Sciences and Arts in Dortmund, speaks about her pictures, one cannot help feeling as if transposed into a secret laboratory. The talk is of ‘modular sequences’, ‘plastic panels with skin structures’, glass-bowl-like cross sections’, and altogether ‘obscure, dubious forms.’ (...)

Enamel paints meet fluorescent paints, the secretions of Indian scale insects (shellac) are organised into honey-coloured lines, the most synthetic of all conceivable materials, plastic, is given an organic appearance by means of artistic handling. (...) Some of these compositions have the air of archaic symmetrical formations, like codes for something living as yet to come into being. It would come as no surprise if without warning a devilish homunculus were to pop out of the honeycomb-like, hatched matrix. Or again, if the dread spectres inlaid in poisonous red were to coalesce at night into monstrous nightmares. (...)
In their lucid abstractness, the works do not cease to surprise in their honesty – and their unquestionable, unsurpassable effectiveness.

“Biting Colours and Crystal-clear Forms”,
Andreas Daams, articel about the exposition in the museum Kalkar 2004, in NRZ 8, 10/1/2004

 
Wenn Margareta Hesse – Künstlerin und Professorin an der Fachhochschule Dortmund – über Ihre Bilder spricht, fühlt man sich unwillkürlich in ein Geheimlaboratoium versetzt. Da ist die Rede von „modularen Sequenzen“, Kunststoff- platten mit Hautstrukturen“, glasschalenartigen Quer- schnitten“ und überhaupt „obskur-dubiosen Formen“. (...)

Lackfarben treffen auf Neonfarben, Ausscheidungen von indischen Läusen (Schellack) werden zu honigfarbenen Linien angeordnet, das künstlichste aller denkbaren Materialien – Kunststoff eben – erhält durch künstlerische Eingriffe organisches Aussehen. (...) Wie symmetrische Urgebilde wirken einige Bildkompositionen, wie Codes für etwas Lebendiges, das noch entstehen soll. Nicht verwunderlich, wenn plötzlich ein diabolischer Homunkulus den wabenartigen Rasterbildern entspränge. Oder wenn die in giftig-bissiges Rot eingelegten Graus Gestalten sich nachts zu mon-strösen Alpträumen zusammensetzten. (...) In ihrer klaren Abstraktheit sind die Arbeiten immer wieder erstaunlich direkt. Und ohne Frage von allergrößter Wirksamkeit. ...

Aus dem Artikel „Bissige Farben und glasklare Formen“ von Andreas Daams zur Ausstellung im Museum Kalkar, 2004, NRZ Nr.8 vom 10.01.2004








Pieces of Green 2004, colour laquer on synthetic material, 50 x 50 cm each
Exhibition at Cartwright Hall, Bradford 2006, Photos by David Green



Pieces of Green 16/04, 2004
Pieces of Green 03/04, 2004


Pieces of Green 06/04, 2004
Pieces of Green 01/04, 2004

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